New in Chess Yearbook 60 PDF Print Epost

Det andra verket är New in Chess Yearbook 60, som vi fått både i bokform och som CD-ROM. Tyngdpunkten är förlagd till öppningsöversikter, och tror man att det finns något samband mellan schackteorins framsteg och antalet översikter inom en öppning så händer det mest i Sicilianskt, Franskt, Caro-Kann och Slaviskt just nu. Både boken och skivan innehåller dessutom en intressant insändarspalt och bokrecensioner.

Varje öppningsöversikt presenterar en idé i en öppning, illustrerar den med ett eller flera kommenterade partier, samt bifogar ett flertal relevanta men okommenterade partier som studiematerial. (Uttrycket "kommenterade partier" kan betyda ganska många saker – en tidigt CD i NiCs öppningsserie utlovade ett visst antal kommenterade partier; de flesta av dem innehöll vid närmare granskning ett utropstecken eller ett diagram. Här handlar det om kommentarer av informatortyp, de flesta av dem utförliga, några mycket utförliga.) Det är inte raketvetenskap, som engelsmännen uttrycker det, men ett recept som fungerar på alla nivåer; det finns något både för den som letar efter de senaste rönen i favoritvarianterna, och för den som vill ha ett kul drag att slänga i ansiktet på Nisse i klubbens nästa blixttävling.

CD-skivan innehåller som bonus ett stort antal översikter inom de aktuella öppningarna. Ta till exempel artikeln "The Unexplored 10. h4" av vår vän Dreev, som behandlar en öppning som enligt NiC kallas SL6.6; som bonus har man på skivan lagt till ytterligare fyra översikter med samma klassificering från tidigare årsböcker.

Själva översikterna läses med en programvara som är specialskriven för YearBook-serien. Delvis är den bra, till och med mycket bra, men den har också en del brister som man inte förväntar sig i en professionell produkt. Till exempel är de pjäser som används vid genomspelning av partier anskrämligt fula; valet av färgkombination för svarta och vita rutor har bara fyra alternativ, och allt tyder på att Bengt Grive har varit rådgivare åtminstone vid namnsättningen av dem (Ghost green? Faded pink?); och man kan inte själv bestämma utseendet på notationen, något som kan vara av intresse just när det gäller en produkt från NiC, eftersom de tycks allergiska mot "x" och "+".

Men själva översiktsläsaren har just precis det som ChessBase Reader saknar; varje drag i texten är en "länk", som om man klickar på den uppdaterar ett diagram så att man omedelbart ser hur ställningen ser ut just i det draget. Partier behandlas också som länkar, och ett klick på en sådan öppnar en partiläsare, som dock inte alls är lika sofistikerad som CB Readers motsvarighet; man kan till exempel inte skriva in egna kommentarer. Nytt för denna utgåva är att Rebel kan användas för analys av en ställning ur ett parti eller en framanalyserad ställning; partiläsaren tillåter nämligen att man går in i en särskild analysmod, där man kan analysera på egen hand genom att flytta omkring pjäserna. Varianterna sparas emellertid inte, vilket i mina ögon minskar nyttan av funktionen avsevärt.

NiC Yearbook rekommenderas alla som vill vässa spelöppningsrepertoaren en smula. Trots sina mjukvarumässiga skönhetsfläckar tycker jag CD-versionen är ett fullgott alternativ till bokversionen; de extra översikterna och den funktionella översiktsläsaren kompenserar. Dessutom kommer förmodligen uppdateringar av programmet att kunna läsa "gamla" CD-skivor, så det är möjligt att bristerna så småningom avhjälps.