En jämförelse mellan olika typer av e-böcker PDF Print Epost

Dagens utbud av material för schacklig förkovran tycks vara på väg att förskjutas från den traditionella boken till den moderna tidens elektroniska medier; får man döma av högen av recensionsexemplar har CD-skivorna nu tagit överhanden. Den här artikeln ska ta upp fyra av dessa, och eftersom de kommer från tre olika leverantörer kommer jag samtidigt att försöka jämföra de olika tekniska lösningar man använt, och hur man lyckats i sitt uppsåt att ge något utöver vad en bok kan erbjuda.

De flesta av bokens fördelar torde vara bekanta för alla, men jag undrar om den största av dem är riktigt uppskattad av alla: ergonomin. Gör gärna följande experiment: ta en normal bok (inte nationalencyklopedin eller liknande monster) och håll den i den vänstra handen precis som vid vanligt läsande, uppslagen någonstans på mitten. Bekvämt, inte sant? Stäng sedan boken och håll den som om den vore helt oböjlig – det är så jag föreställer mig att de "eboksläsare" som förlagen hoppas lura på oss inom kort kommer att se ut. Obekvämt, eller hur? Lillfingret måste jobba, medan man med en uppslagen bok kunde klara sig bra med tumme, pekfinger och en liten gnutta stöd från långfingret. Åtminstone för oss med tummen mitt i handen kommer boken att vara svårersättlig inom överskådlig framtid.

Vad är det då som talar för elektroniska media? Låt mig räkna upp några saker vi schackspelare förväntar oss: (1) Hyperlänkar, dvs att man från ett ställe i en text med ett klick kan ta sig till ett annat; (2) "dynamiska diagram", dvs att kunna se den aktuella ställningen på brädet medan man studerar partier och varianter; (3) sökmöjligheter; (4) möjligheten att slå samman innehållet i en databas med en annan; samt (5) andra former av media (audio/video). Tyvärr är det ju inte alltid så att vi får allt vad vi förväntar oss, och de tekniska lösningar som finns har både starka och svaga sidor.

Men låt oss nu ta en titt på de olika produkterna!

Sammanfattning

Som kanske framgått av ovanstående har ingen av de produkter som presenteras här ovan det ideala användargränssnittet för att presentera en text med schackligt innehåll: när det gäller produkterna från ChessBase och Chess Assistant känns det som om man använder ett för sitt ändamål utomordentligt välutrustat och ändamålsenligt redskap till något det inte var avsett för, men hjälpligt klarar av – som att använda en slägga vid nötknäckning, ungefär – medan NiCs schacktextläsare kan vara början till något riktigt bra, men den saknar ännu viktiga funktioner och gör på det stora hela ett ofärdigt intryck. Det finns även andra projekt som är värda att titta närmare på; till exempel har Informator tagit fram en liknande produkt, men tyvärr har jag haft problem att komma in på deras hemsida (www.sahovski.com) eftersom den inte tycks anpassad för oss med 28.8k-modem och förhistoriska skärmar som har en upplösning på 800x600 pixlar.

Jag berörde inledningsvis möjligheten att slå samman (till exempel) databaser till en större enhet. Idag är det svårt, och det kommer förmodligen att vara svårt även i morgon. Det finns åtminstone två orsaker till detta: för det första är det en teknisk fråga, ingen programvara jag känner till klarar idag att slå ihop exempelvis olika kommentarer till ett och samma parti, och för det andra är det en upphovsrättsfråga; hur kontrollerar man att copyrighten respekteras i en databas, utan att samtidigt begränsa användandet av informationen så mycket att den blir oanvändbar. Den här typen av frågor, som fått mycket publicitet det senaste åren (jag tänker på kampen mellan Napster och skivindustrin), kommer säkerligen att sysselsätta jurister ett bra tag framöver; tur att så många av dem är schackspelare...

Den tryckta boken som informationsbärare har haft ett halvt millenium på sig att utvecklas, och dess elektroniska motsvarighet – högt räknat – trettio år. E-boken har kommit för att stanna, men riktigt hur den kommer att se ut i framtiden vet vi inte än.

Senast uppdaterad ( 9 november 2006 )