Accelererad drakvideo PDF Print Epost
Bidrag av Pavel Lacko

ImageKan man lära sig en öppning genom att titta på en video? Jag måste erkänna att jag var skeptisk när jag packade upp Bad Bishop Chess Videos’ Accelerated Dragon Assault av och med Andrew Martin. Kanske skulle bandet passa nybörjare som ville få en första introduktion men knappast för starkare spelare?

Men där hade jag fel. Till att börja med innehåller videon två timmars utmärkt schackunder-hållning som vem som helst kan ha glädje av. Efteråt har man känslan av att ha lärt sig en hel del och det tror jag kan gälla upp till en ganska hög spelstyrka. Videon är hållen ur svarts synvinkel och Martin börjar med att visa några partier (”inspirational games”) där svart lyckas genomföra sina idéer. Sedan går han igenom typiska bondeformationer och planer som är förknippade med dessa och till sist ger han sig på konkreta varianter. Alltihop är lättsamt men ändå pedagogiskt och viktiga punkter upprepas för att verkligen fastna hos tittaren. Resultatet är mycket positivt.

Vad gäller varianter så ägnas ganska mycket tid åt hur man bekämpar ”The Maroczy Bind” (vit spelar c4) som Martin anser vara det tuffaste utmaningen mot accelerade draken. Detta kan i och för sig diskuteras och erfarna korrspelare har ibland uttryckt en annan åsikt men det är sant att en oförberedd svart kan få svårt att hitta rätt plan mot vits positionella strupgrepp. Martin rekommenderar Gurgenidzevarianten med tidigt slag på d4 och spel på svarta fälten och förklarar hur det ska gå till.

Tekniskt sett är videon utmärkt och pilar och färgade rutor på schackbrädet används vid behov för att förtydliga vad som händer på brädet. I övrigt kan nämnas att det medföljer ett litet häfte där alla hela partier finns dokumenterade.

Vad är då nackdelen med en sådan här video? Framförallt är det ganska svårt att gå tillbaka och leta efter en specifik variant på bandet. Man får spola fram och tillbaka en hel del. Och så förstås att man inte går in på särskilt många detaljer i varianterna men det kan man inte heller begära. På sätt och vis är naturligtvis videon ändå en introduktion. Vill man fördjupa sig i öppningen får man köpa en bok.

Senast uppdaterad ( 9 november 2006 )