Positionsspelets hemligheter PDF Print Epost
Bidrag av Jonas Eriksson

ImageSecrets of Positional Chess är den väldigt ambitiösa tredje titeln från stormästaren Drazen Marovic på bokförlaget Gambit. Marovics två tidigare böcker behandlar bondestrukturer och har fått genomgående god kritik, och som vanligt med Gambits böcker så är layouten väldigt trevlig och inbjuder till läsning. Allt detta bådade förstås gott redan från start.

Upplägget påminner litegrann om klassikern "Secrets of Modern Chess Strategy" (John Watson; Gambit). Dock är Watsons bok mer nyskapande och avancerad eftersom han försöker demonstrera att det är mycket som har hänt med schacket sedan Nimzovitchs klassiker "Mitt System" och får sin bok att nästan likna en doktorsavhandling (en väldigt underhållande sådan!). Secrets of Positional Chess tar upp relativt grundläggande positionella kunskaper som svaga fält och pjäser, utposter, torn på sjunde raden, o.s.v. Marovic skriver i inledningen om hur han av en kollega fick frågan varför han skriver om något som alla redan känner till. Han besvarar detta med att de flesta spelare känner till dessa idéer, men bara på ett teoretiskt plan. Han menar att väl vid brädet finns det sedan gott om spelare som - även på hög nivå som hans många goda exempel visar - bortser från eller missar dessa grundläggande idéer.

Jag håller förstås med om att detta, men följdfrågan är dock om man lär sig att använda dessa idéer praktiskt efter att ha läst den här boken? Svaret hamnar väl tyvärr lite mittemellan eftersom boken varken innehåller uppgifter eller förslag på hur man ska jobba med de olika exemplen. Personligen blir det lätt så att man kanske sätter sig och blickar igen några exempel i huvudet då och då istället för att sätta sig med brädet och fördjupa sig. Boken lämpar sig alltså ganska bra som sänglektyr för den late schackspelaren (jag själv är ett utmärkt exempel på en sådan), men å andra sidan så skulle ett par övningar göra boken så mycket mer intressant och givande. Lite tråkigt på ett annars fint arbete.

Marovic kommer inte heller riktigt upp i Watsons skrivarådra, men Secrets of Positional Chess har dock trevligare språk än den torra prosa man kan finna i många andra schackböcker, vilket sammanfattningsvis gör det till en utmärkt chans till lite mjukträning av positionsschacket.

Jag kunde inte hålla mig ifrån att inkludera ett av Marovics många trevliga exempel:

Topalov - Morozevich
Cannes, 2002