Holländsk lättvikts-CD PDF Print Epost

ImageSchipkovs holländska försvar (Dutch Defence A90-A99) omfattar de som ECO systematiserar under A90 till A99, vilket inbegriper Stonewall och "klassiskt" holländskt försvar. Schipkov har, precis som Maddox, fått en CD recenserad tidigare i Schacknytt; i nummer 2002/4, för att vara exakt. Efter en snabb titt på vad jag skrev då är det bara att konstatera att författaren inte ändrat på sin grundmetod, som består av en följd av ställningar med korta värderingar av de olika möjligheter en ställningen erbjuder, och referenser till partier. Ett exempel från den aktuella skivan, efter försöket 8.Lg5:

Vit avser att byta bort löparen. Svart har tillräckligt motspel efter 8...h6 (Avshalumov,A - Moskalenko,V 0-1), 8...Se4 (Cramling,P - Spraggett,K 0-1) eller 8...Sbd7 (Nei,I - Bronstein,D 0-1, Ruban,V - Vaisser,A ½-½, Eingorn,V - Abramovic,B ½-½).

Mer ledning än så ges inte läsaren; alla de refererade partierna är okommenterade. Enligt baksidestexten har författaren kommenterat 57 partier, men många av dem innehåller bara någon enstaka kommentar, och överhuvud verkar kommentarerna vara av det mer lättsmälta slaget: "En typisk manöver", "svart startar nu slutangreppet" och så vidare.

Som kanske framgår av ovanstående är jag inte så entusiastisk över den här skivan; den gör ett halvfärdigt intryck, och kanske insåg författaren det själv eftersom det sista kapitlet avslutas med orden "Fortsättning följer...". En detalj som förstärker det opolerade intrycket är att den engelska översättningen är undermålig (Läsövning: "Sooner or later expert will outplay a contender who has casually received an equal position"). Men i de Stonewallställningar jag har någon åsikt om stämmer mina och författarens värderingar överens, även om de som sett mig hantera de vita pjäserna i Stonewall knappast skulle betrakta det som ett positivt omdöme.