Allt om Marshallangreppet PDF Print Epost

ImageThe Total Marshall av Tim Harding, Janis Vitomkis och Martin Bennedik är ett verk av en helt annan kaliber, men tyvärr betraktar jag mig inte kapabel att recencera den fullt ut, eftersom den behandlar en öppning om vilken jag inte vet någonting. Om du som läser detta har lust att skriva en mer detaljerad recension, hör av dig till Schacknytts redaktion eller till mig direkt.

Den uttalade målsättningen med CDn är att samla all tillgänglig information om öppningen på CDn, inte bara de varianter som det aktuella modet föreskriver utan också de som numera anses mer eller mindre vederlagda, och även om jag inte kan bedöma om man har lyckats eller ej är omfattningen av materialet imponerande. För slantarna får man fyra databaser (i "alla" kända format - Chess Assistant, ChessBase, både det nya och det gamla formatet, och PGN) med partier och översikter, en PDF-fil på femtiotalet sidor (tyvärr i "A-formatet"; den amerikanska kusinen till A4) med ett sammandrag av den information som finns i databaserna, samt en html-baserad version som kan läsas med en någorlunda modern webbläsare.

Både Vitomkis och Harding är kända korrspelare - Harding är redaktör för Chess Mail, korrschackets motsvarighet till New in Chess; Vitomkis är stormästare i korrschack och har bland annat deltagit i en VM-final - och båda har tidigare publicerat öppningsanalyser i Marshall-varianten. Kanske är det just för korrspelare som den här skivan är mest värdefull; jag antar att de elitspelare som spelar varianten redan har gjort liknande sammanfattningar för eget bruk, och "klubbspelare" brukar undvika varianter där man måste kunna långa dragserier utantill. Den klubbspelare som vill lära sig Marshall är dock inte lämnad i sticket; det finns gott om material även för novisen.

Det här är en CD för specialisten, och trots min okunnighet om Marshallvariantens mysterier vågar jag påstå att detta är en CD som alla som spelar, eller tänker börja spela, Marshall inte bör vara utan.